زهرا خندان /زمان زیادی از پخش چندباره‌ی سریال «گاندو» از شبکه‌ی «آی فیلم» نمی‌گذرد! فیلمی که بخاطر جذابیت و ارزش‌مداری جایگاه ویژه‌ای در خانواده‌های ایرانیِ پایبند به ارزش‌های ملی‌‌ مذهبی پیدا کرد، تا آنجا که فرزندان کوچک هم پا به پای والدین نشستند و آن را تماشا کردند و حتی نسبت به برخی از بازیگران عُلقه یافتند.

ناگهان دخترکان ده، یازده ساله سوالات‌شان تغییر کرد:

«مگه ممکنه رسول، مذهبی نباشه!؟»

«من تو فضای مجازی دیدم که اون بازیگره سیگار می‌کشید، امکان نداره! تو گاندو مامور بودا!!»

«چرا خانما تو فیلما چادر دارن اما عکسای بی‌حجاب هم دارن!؟»

چه پاسخی باید داده می‌شد؟! اینکه بازیگر، کارش ایفای نقش است، آن‌ها را قانع نمی‌کرد، چون توان فهم آن را در این سطح نداشتند که چطور کسی که در زندگی واقعی، اقدام به ضدارزش‌های عرفی می‌کند، می‌تواند در فیلم، یک فرد پایبند باشد؟!

دیگر اینکه بازیگر، انتخاب می‌کند که برای پول، شهرت و یا حتی علاقه به کارش، تابع قواعدی باشد که برایش تعیین می‌شود، برای آن‌ها که در سن جسارت هستند و آزادی از پول و شهرت و... خاص سن‌شان است، قانع‌کننده نبود.

خلاصه دچار تناقضی شده‌اند که هنوز هم با آن درگیرند. با توجه به نکات گفته شده، شبکه پویا و نهال باید دقت ویژه‌ای در این موضوعات داشته باشند و اقدامی نکنند که سبب شود کودکانی که هنوز پختگی مواجهه با تناقضات حوزه‌های عملکردی افراد را ندارند، درگیر چنین موضوعاتی بشوند.

این شبکه با توجه به استعدادهای فراوان کودکان و نوجوانان، قطعا می‌تواند از افرادی استفاده کند که به قوانین عرفی‌ مذهبی پایبند بوده و در رسانه‌ی ملی و فضای مجازی‌شان که آیینه‌ی زندگی واقعی‌شان است، دارای ثبات رفتاری باشند. بی‌توجهی به این موضوع، برای مخاطبینی که هنوز توان درک آن را ندارند، موجب ایجاد چالشی مهم و تناقضات ذهنی می‌شود.

همچنین در فراپیام خود، به این تفکر دامن می‌زند که پایبندی به ارزش‌ها تنها در حوزه‌ی کاری مهم است و برای رسیدن به آرزوهایی چون شهرت، ثروت و... می‌توان دورو بود. رسانه‌ی ملی، باید پاسدار ارزش‌ها باشد نه آنکه خودش از تناقضات جامعه‌ی رها، متاثر باشد! ثبات رفتاری مجریان و بازیگرانی که به‌طور خاص برای کودکان برنامه می‌سازند، سبب ایجاد امنیت روانی و فکری برای مخاطبین کودک می‌شود، موضوع مهمی که غفلت از آن عواقب سختی خواهد داشت. کودکان به اندازه‌ی کافی در مدرسه و جامعه‌ی واقعی و فضای مجازی با این تناقضات درگیر هستند. اگر رسانه‌ی ملی به آن دامن بزند، غوغایی خواهد شد که مصداق این جمله است:

از طلا بودن پشیمان گشته‌ایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید.